Het Ringvaartgevoel, een ontdekkingsreis rond de Haarlemmermeer |
|||
---|---|---|---|
Ga met de muis over de afbeelding hierboven om de achterflaptekst beter te kunnen lezen. | |||
Een rondje Ringvaart |
Recensies
|
||
'Daar veert de Havik omhoog en dit waterlint is al de Ringvaart rond de Haarlemmermeerpolder, die enkele meters hoger dan het vliegveld, al zoveel vreemdelingen vlak na hun landing verbaasd heeft doen staan.' Zo bezong commodore A. Viruly, sterpiloot van de jonge KLM, de Ringvaart in zijn boek De wereld van boven. De Haarlemmermeer, de Ringvaart en Schiphol waren toen, in 1938, gemakkelijk te onderscheiden op de nog lege kaart van Nederland. Het waren plekken met een heel eigen karakter, die ook wel iets met Amsterdam te maken hadden, maar dan in de verte. Tegenwoordig raakt Schiphol als airport city steeds verder verweven met de stad, en realiseren de meeste Amsterdammers zich niet dat dat kanaal bij het Amsterdamse Bos iets met een polder van doen heeft. De Ringvaart is lang, zo'n zestig kilometer, kent daardoor vele gezichten en is aan de noordoostkant opgeslokt door Amsterdam. Daardoor had hij ook voor ons iets onbestemds. Dat veranderde toen wij in 2002 voor een boek over de groene grens van Amsterdam in Aalsmeerderbrug terechtkwamen en een stuk langs de vaart liepen. Het werd al donker, de lichten in de kassen floepten aan. Door het water schoven hoge zwarte gevaartes voorbij en ook naar het westen toe was alles groot en strak: we zagen kaarsrechte zwarte voren die een paar kilometer verder bruusk eindigden op de glazen zuilen van Hoofddorp en de serene skyline van Schiphol. Maar aan de Ringdijk zagen we een heel andere Haarlemmermeer. We doorkruisten vergeten buurtschapjes met allerlei zelfgebouwde kotjes en schuurtjes, vooral onder aan de dijk waar niemand het ziet. Aandoenlijke scharrelbuurtjes, resultaat van anderhalve eeuw doe-het-zelven en aanprutsen. De tegenstelling tussen deze dorpsigheid à la Dik Trom en de ultieme grootschaligheid en dynamiek van de luchthaven kon niet groter zijn. Dit was uitdagend, dit vroeg om nadere verkenning. Zo werd het idee geboren de hele Ringvaart een keer te voet te volgen, dit waterlint dat deze zo uiteenlopende ruimtelijke gevoelswerelden verenigt..... |
|||